West Highland Way – dag 8

Na een heerlijke nacht in het geweldige bed & breakfast Alt-na-leven en na een enorm uitgebreid, goed en smakelijk ontbijt, vertrokken wij voor onze laatste dag wandelen. Onze kleding en schoenen waren weer droog en de dag begon zonnig en met een blauwe lucht.

10.0002

We liepen het dorp Kinochleven uit en liepen een bos in waar we meteen weer mochten klimmen. Met iedere bocht zag je het dorpje kleiner worden, wat een mooi uitzicht!

10.0004

Bovenaan gekomen kregen we een makkelijk begaanbaar pad door moorland. Aan beide kanten zag je bergen, maar dit pad liep wederom redelijk vlak.

10.0104

Op het gegeven moment kwamen we nog een wandelaar tegen met wie we een heel stuk hebben opgelopen, Ian. Met het zonnetje op ons bolletje was dit een makkelijke dag. Op de kaart zouden we ook nog een paar keer wat bos tegen komen, maar dit was helaas allemaal gekapt en we bleven dus door moorland lopen.

We kwamen nu al verdacht dicht in de buurt van de Ben Nevis. Na toch eindelijk door wat bos te hebben gelopen zagen we in verte zag al een heel rijtje hoge bergen, maar welke nou het hoogste was konden we nog niet echt onderscheiden.

10.0008

Het kleine bospaadje ging over in een grote haarspeldweg en al zigzaggend kwamen wij dichter in de buurt van Fort William, het einddoel. In de verte zagen wij het al liggen.

10.01011

Ons bed & breakfast waar wij de komende dagen zouden verblijven lag 4 km voor het einde en we besloten om daar eerst onze bagage te dumpen en lekker te douchen voordat we verder zouden gaan. Het b&b Achintee farm ligt onder de voet van de Ben Nevis en dus op de route van de beklimming van deze hoogste berg van GB.

We kwamen uit op een autoweg en aan de overkant lag daar al het Ben Nevis visitor center. Via een spannende wiebelbrug staken we de Glen Nevis over en daar lag dan helemaal afgezonderd van iets het b&b omringd met weilanden vol schapen (en lammetjes!). We werden met open armen ontvangen en naar onze kamer gebracht. Deze was gigantisch groot, met fantastisch uitzicht aan alle kanten.

10.01016

In onze schone kleding vertrokken we voor het laatste stukje West Highland Way, wat eigenlijk behoorlijk saai was. Het hele stuk liep langs de autoweg naar Fort William. Er was nog even verwarring over het eindpunt: halverwege stond een groot bord met “original end of the WHW”, maar volgens de kaart moesten we in het centrum van Fort William zijn. Dus we liepen door, dwars door het ietwat treurige centrum van Fort William met veel leegstand van winkels en kwamen dan bij wat het eindpunt volgens de kaart was. Later begrepen wij van onze gastheer en gastvrouw in het b&b dat het eindpunt een aantal jaar geleden verlegd was, zodat er meer toeristen in het centrum van Fort William zouden komen. Tsja.

10.0009

Na de nodige triomffoto’s vertrokken we weer richting b&b, om iets hogerop te gaan eten in de Ben Nevis Inn. Deze oude schuur was verbouwd tot restaurant en met lange houten tafels en banken ingericht.  Via een groot raam had je een geweldig uitzicht op de start van de Ben Nevis beklimming en de bergen daaromheen. Het eten was erg lekker en de toetjes nog lekkerder! Gelukkig hoefden we alleen maar naar beneden, want echt lopen konden we met zo’n volle buik niet meer!

We besloten om de dag erna een beetje uit te slapen en rustig te ontbijten. Daar aangekomen wachtte onze gastheer Scott ons al op. Een hele beleving zal ik je zeggen: een enorme gezellige kletser, al moet je wel tegen een gezond portie Schots sarcasme kunnen! We hebben flink gelachen.

We hadden geen puf meer om de hele klim de Ben Nevis op en af te gaan ondernemen (totaal 7 uur lopen), dus we besloten om te gaan wandelen op de tegenoverliggende Cow Hill. Vanaf hier heb je namelijk een heel mooi uitzicht op de Ben Nevis.

11.0005

De dag erna zijn we met de trein naar Mallaigh gegaan: dit is de treinroute die over de beroemde Harry Potter brug gaat. Het was een zo mogelijk nog mooiere treinreis dan van Tyndrum naar Oban!

12.0002

In Mallaigh namen we de boot naar Skye. Helaas regende het hier enorm en omdat we te voet waren was dit niet echt leuk. We strandde in de eerste de beste pub en kwamen daar zowaar een Schot tegen die Zwolle kende: toevallig! Van het eiland hebben we niet heel veel gezien vanwege de regen en tijdgebrek, maar toch leuk om meegemaakt te hebben.

11.107

Eenmaal terug aten we een laatste keer in de Ben Nevis en de dag erna vertrokken we met de trein naar Glasgow. Grote stukken van de treinreis liepen langs de West Highland Way en dat was heel leuk om terug te zien. De trein ging via de andere kant van Loch Lomond en aan de overkant zagen we dat enorm lastige stuk vol modder, gelukkig dat we nu konden zitten :)!

In Glasgow scoorde we de laatste souveniers, pubfood en pintjes, om vervolgens afscheid te nemen van Schotland.

11.0013

Het was een fantastische, afwisselende wandeling en ik kan het iedereen aanraden!